41- دیدن فیلم های بیشتر


ویندوز میدیا پلیر 12 برنامه بسیار قدرتمندی است، اما همچنان تمام فایل های صوتی و تصویری که از اینترنت می گیرید را پخش نمی کند. خوشبختانه اولین بسته نرم افزار کدِک (رمز گشا) رایگان بنام Windows 7 Codecs منتشر شده است که با نصب آن می توانید فایل های رسانه ای مشکل ساز را دوباره پخش کنید.
اینجا shark007.net/win7codecs.html

=======

42- پیش نمایش فونت ها (قلم ها)

پنجره Fonts را در ویندوز XP و Visat را باز کنید. اسم فونت ها و احتمالا آیکون های آنها را می بینید که به شما می گویند که آیا آنها TrueType یا OpenType هستند، اما تنها همین است. ویندوز 7 چند بهبود مفید مربوط به فونت ها را نشان میدهد. پنجره فونت ها را باز کنید - C:\Windows\Fonts - در این پنجره می توانید ایدهء اندکی در مورد چگونگی ظاهر قلم ها بدست می آورید. یکنواختی گذراندن چندین مدخل از یک خانواده مثل
Times New Roman, Times New Roman Bold, Times New Roman Bold Italic
و غیره بالاخره پایان داده شده است. حالا تنها یک مدخل برای هر خانواده است، گرچه هنوز می توانید دیگر اعضای خانواده را ببینید. یک فونت اُپن تایپ جدید بنام Gabriola اضافه شده است. این یک قلم اسکریپتی (متنی) بسیار جذاب است. اگر دفعه بعد خواستید تا یک سند شیک داشته باشید، ارزش امتحانش را دارد.


تروتایپ Truetype چیست؟ نوعی قلم که بر مبنای بیت مپ نبوده و می تواند با هر سایزی و کیفیتی چاپ شود
اُپن تایپ Opentype چیست؟ ابتکاری مشترک از مایکروسافت و ادوبی برای توحید کردن پشتیبانی از قلم های تروتایپ ِمایکروسافت و پوست اسکریپت اِدوبی
بیت مپ Bit Map چیست؟ ارائه عکسی به عنوان گروهی از بیت ها، طرح شطرنجی

============

43- انتخاب گزینه نمایش وسایلی که به کامپیوتر متصل می کنید.

وقتی یک لوح یا فلش را به کامپیوتر میزنید یک منو نشان داده می شود که از شما می پرسد چه عملی می خواهید انجام شود از قبیل "باز کردن، اجرای اتوران، پخش فایل ها رسانه ای، رایت ...." . شما می توانید برای هر نوع سی دی یا وسیله ای که به کامپیوترتان وصل می کنید یک کار پیش فرض را انتخاب کنید تا دیگر از شما مدام پرسیده نشود. برای این کار بروید به
Control Panel > Hardware and Sound > Autoplay

===========

44- احیای گَجیت های تان Gadget

ویندوز 7، اگر کنترل اکانت کاربری یا UAC را خاموش کرده باشید، از اجرای گجیت ها خودداری می کند تا امنیت هرچه تنگ تر شود. زیرا که برنامه های مخرب با استفاده از گجیت های ثبت نشده به کامپیوترها آسیب میرسانند. اگر User Account Control را غیرفعال کرده اید و می خواهید از گجیت های تان با قبول ریسک امنیتی دوباره استفاده کنید، راه بسیار آسانی از طریق رجیستری هست تا هر چیزی را دوباره به حالت نرمال برگردانید.

1- Regedit را اجرا کنید
2- بروید به
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Sidebar\Settings
3- یک متغیر از نوع DWORD را اضافه کنید.
4- آنرا AllowElevatedProcess بنامید.
5- مقدار آنرا 1 بگذارید.

هم اکنون گجیت های شما باید شروع به کار کنند.

===========

45- انتخاب نمای View پیش فرض برای پنجره ها

بصورت پیش فرض معمولا نمای پیش فرض فایل ها Details است که همانطور که نامش، جزئیات، نشان میدهد جزئیات زیادی را از قبیل سایز، سازنده، تاریخ، نوع فیل و .. را نشان میدهد. ممکن است شما نماهای دیگر مثل فهرستی، تصویر انگشتی (Thumbnail) را دوست دارید. ولی هر بار که آنرا انتخاب می کنید، با رفتن از پنجره برگشتن به آن پنجره، باز می بینید که همان نمای اولی است. برای انتخاب نمای مطلوب تان به عنوان نمای پیش فرض تمام پوشه ها، ابتدا نمای مورد علاقه تان را انتخاب کنید. حالا از منوی Organize گزینه Folder and Search Options را انتخاب، View را کلیک کنید. در پایان Apply to Folders را بزنید.

================

46- فرمت های جدید در وردپد WordPad

به طور پیش فرض، مثل گذشته اسناد با فرمت Rich Text ذخیره می شوند. اما اگر از منوی Save As استفاده کنید فرمت های دیگری مثل Office 2007 .docx یا OpenDocument .odt را نیز ذخیره کنید.

=========
47- مخفی کردن آیکون ویندوز لایو مسنجیر Windows Live Messenger

اگر از Windows Live Messenger زیاد استفاده می کنید، متوجه شده اید که آیکون آن بر روی نوار وظیفه Taskbar قرار می گیرد، جایی که می توانید به آسانی Statuse تان را به سرعت تغییر دهید و پیام بفرستید. اگر می خواهید آیکون برنامه را مثل نسخه های قبلی ویندوز در سبد آیکون ها (کنار ساعت ویندوز) نگه دارید، Windows Live Messenger را ببندید و Propertis میانبر برنامه را ویرایش کنید تا با حالت ویندوز ویستا تنظیم شود.
Properties> Compatibility > Run Programme Compatibilty Mode for > Windows Vista

============

48- ذخیره متون فارسی در نوت پد

اگر شما متن فارسی را در نوت پد بنویسید و آنرا ببندید، با باز کردن مجدد آن متوجه می شوید که حروف فارسی ناخوانا هستند.
مثال :
قبل از ذخیره کردن : من اینجا در بازار هستم
بعد از ذخیره کردن : ?? ????? ?? ????? ????

در ویندوز 7، مثل نسخه قبلی ویندوز، برای ذخیره متون فارسی در نوت پد باید از منوی File گزینه Save As را انتخاب و در کادر باز شده از بخش Encoding گزینه Unicode را انتخاب و فایل تان را در پایان ذخیره کنید.

===========

49- محافظت از اطلاعات فلش در ویندوز 7 با Microsoft BitLocker

فلش های USB راحت، قابل حمل و بسیار به آسانی گم می شوند. که خود یک مشکل است مخصوصا اگر اطلاعات حساسی را با خود حمل کنند. خوشبختانه ویندوز 7 راه حلی برای این مشکل دارد. اسناد تان را با نام فایل Microsoft's BitLocker رمزگذاری کنید و تنها کسی که رمزعبور آنرا دارد می تواند به آن دسترسی پیدا کند. روی فلش خود راست کلیک کنید، Turn on BitLocker را انتخاب و دستورالعمل ها را دنبال کنید تا از فایل های تان محافظت کنید.

===========

50- کوچک نمایی کردن پنجره ها با تکان دادن!

اگر چندین پنجره باز دارید و همه چیز بسیار پراکنده شده، بسته یا کوچک کردن دانه دانه این پنجره ها بسیار وقت گیر است. در ویندوز 7 می توانید با استفاده از خصوصیت Aero Shake یا تکان هوایی می توانید هر چیزی را در یک ثانیه کوچک کنید. پنجره ای را که می خواهید روی دسکتاپ باز بماند از نوار بالای آن بگیرید و یک تکان به آن بدهید تا دست و پای شما در دسک تاپ باز شود.

=========

51- پیکربندی آهنگ های مورد علاقه تان

Media Centre ویندوز 7، با خصوصیت جدیدی برای پخش فایل های مورد علاقه تان آمده است که به طور پیش فرض لیست مدام در حال تغییر را از آهنگ ها بر مبننی ستاره بندی، تعداد دفعات پخش و زمان اضافه کردن ها (آهنگ های آخرین 30 روز) را ایجاد می کند. اگر این روش برای شما جواب نمیدهد، بنابراین نحوه تصمیم گیری Media Centre را در انتخاب آهنگ های مطلوب تغییر دهید. روی Task کلیک و مسیر زیر را ادامه دهید

Tasks > Settings > Music > Favourite Music

حالا برنامه را به دلخواه تان پیکربندی کنید.

=========

52- سفارشی سازی System Restore

در ویندوز ویستا برای پیکربندی System Restore کار زیادی نمی توانستید انجام دهید. اما ویندوز چند گزینه مفید را در تنظیمات آن آورده است. روی Computer راست کلیک کنید و
Properties > System Protection > Configure
و مقدار Max Usage را به اندازه ای که برطرف کننده نیازهای است را بگذارید. و اگر به System Restore برای ذخیره تنظیمات ویندوز نیازی ندارید، گزینه "Only restore previous versions of files" را انتخاب کنید. باا این کار ویندوز 7 از رجیستری شما نسخه پشتیبان نمی گیرید که به معنای کم کردن فایل های پشتیبانی و در نتیجه فضای خالی بیشتر میباشد.

=========

53- اجرای برنامه ها با Run As

کلید Shift را بگیرید، سپس برنامه را راست کلیک کنید. حالا گزینه ای برای اجرای برنامه به عنوان کاربر دیگری را می بینید. این گزینه در هنگامیکه با یک اکانت محدود مثل اکانت بچه ها وارد شده باشید و می خواهید تا برنامه ای را که نیازمند اجازه دسترسی از مدیر شبکه (Adiministrator) است را اجرا کنید، مفید واقع خواهد شد. البته این یک خصوصیت جدید نیست، Win XP این گزینه را داشت و همین کار را انجام میداد - اما مایکروسافت این را از ویستا بیرون کشید.

=========

54- تنظیم صدای کامپیوتر در هنگام دریافت تلفن

بصورت پیش فرض، در هنگام زدن یا دریافت تماس های تلفنی کامپیوتری، ویندوز 7 صداهای فعال کامپیوتر را به صورت خودکار کم می کند. اگر برای شما آزاردهنده است و یا حتی اگر می خواهید صداهای دیگر را کلا کم کنید، می توانید تنظیمات را به دلخواهتان درست کنید. روی آیکون اسپیکرتان راست کلیک کنید و بروید به Sounds > Communications. در این زبانه تنظیمات تان را درست کنید.

=========

55- چیدن مجدد سبد آیکون ها

بالاخره در ویندوز 7، سبد آیکون ها (System Tray) {محل آیکون ها کنار ساعت ویندوز} مثل نار وظیفه کار می کند. پس اگر می خواهید چیدمان آنرا تغییر دهید، این گوی و این میدان. تنها کافیست تا آیکون ها را کشیده و هر کجا که خواستید رها کنید. شما حتی می تانید آیکون های مهم را خارج از سبد آیکون ها ببرید. آنها را در دسکتاپ ببرید و هنگامی که دیگر آنها را کار ندارید، دوباره در سبد آیکون ها پرت کنید.

=========

56- افزایش عمر باتری لپ تاپ (استفاده بهینه از شارژ باتری)

ویندز 7 دربرگیرنده گزینه های جدید Power است که به شما کمک می کند تا عمر باتری نوت بوک یا لپ تان را گسترش بدهید. بریا دیدن این گزینه, در منی استارت Power Options را تایپ و لینک آنرا کلیک کنید. گزینه Change Plan Settings را انتخاب کنید. حالا Change Advanced Settings را انتخاب کنید. به طور نمونه، زیر مجموعه Multimedia Settings را باز کنید. در اینجا گزینه جدیدی بنام Playing Video را می بینید که می توانید به جای عملکرد، بهینه سازی برق را انتخاب کنید. دیگر گزینه ها را باز کنید تا آنها را نسبت به نیازتان تیک بزنید.


=========

57- محافظت از فایل ها و اطلاعات شخصی

اگر فایل هایی خصوصی در پوشه ایدارید و می خواهید تا از دسترس دیگر کاربران شبکه دور باشد، روی آن پوشه راست کلیک کنید و این را انتخاب کنید
Share With > Nobody
تا خصوصی شوند.

=========
58- سازماندهی آیکون های نوار وظیفه

دکمه های نوار وظیفه در ویندوز 7 قابل جابجایی هستند تا بتوانید به ترتیبی که نیاز دارید آنها را بچینید. شما می توانید برنامه های نوار وظیفه را با استفاده از کلیدهای صفحه کلید فعال کنید. مثال برای اجرای برنامه/آیکون اول، دکمه Win و 1 را بگیرید. و به همین ترتیب برنامه های دیگر را اجرا کنید.

=========

59- ترمیم کامپیوتر در هنگام بالا نیامیدن ویندوز

اگر ویندوز 7 تان بالا نــمی آید، دیگر احتمالا به سی دی ویندوز برای ترمیم یا نصب مجدد ویندوز نیاز ندارید، زیرا که محیط ترمیم بر روی هاردتان معمولا موجود است. دکمه F8 را در هنگام بالا آمدن ویندوز بزنید تا گزینه Repair Your Computer را ببینید. آنرا انتخاب کنید تا انواع ابزارهای بازیابی ویندوز 7 را مشاهده کنید.

=========

60- خصوصیت بهبود یافته ReadyBoost در ویندوز 7

اگر شما تحت تاثیر ReadyBoost در ویندوز ویستا قرار نگرفتید، ارزش امتحان کردن این تکنولوژی دوباره در ویندوز 7 را دارد. سیستم عامل هم اکنون به شما اجازه میدهد تا چندین درایو USB تان را با هم یکی کنید که باعث فضای ذخیره بیشتر برای هر کدام و در نتیجه اجرای فوق سریع آنها می شود.

=========

61- استفاده از حافظه فلش برای بالا بردن سرعت کامپیوتر

ویژگی ReadyBoost می تواند سرعت کامپیوتر شما را با استفاده از فضای درایوهای فلش بالا ببرد. وقتی شما فلش را که با ReadyBoost سازگار است را به کامپیوترتان میزنید، منوی اتوران به شما استفاده از ReadyBoost را برای بالا بردن سرعت کامپیوتر را پیشنهاد می کند. اگر این گزینه را انتخاب کنید، می توانید معیین کنید تا چه مقدار فضا بر روی فلش برای این منظور استفاده شود. بعد از انتخاب ReadyBoost، ویندوز به شما پیشنهاد می کند که چه مقدار فضا برای بهترین عملکرد و اجرا مناسب است. برای اینکه ReadyBoost به بهترین نحو سرعت کامپیوتر شما را بالا ببرد، حداقل باید 1 گیگاباییت فضای آزاد داشته باشد. برای تنظیمات ReadyBoost بر روی فلش راست کلیک و زبانه ReadyBoost را انتخاب کنید.


=========