6- ماشین حسایب پیشرفته

در نگاه اول، ماشین حساب ویندوز 7 درست مثل نسخه ویستا معلوم می شود. ولی منوی Mode را بررسی کنید. نماهای آماری و برنامه ریزی جدیدی را خواهید دید. همچنین گزینه های دیگری برای تبدیل واحدهای اندازه گیری از قبیل طول، عرض و دما به یکدیگر موجود است. یک چیز جالب دیگر درمورد این ماشین حساب اینست که شما می توانید تعداد روزهای بین دو تاریخ را محاسبه کنید.
============

7- عوض کردن نمایش از نمایشگر به پروژکتور

ویندوز 7 ،راه استانداردی را برای عوض کردن نمایش از مانیتوری (نمایشگر) به مانیتور دیگری یا به پروژکتور را فراهم نموده است. کلید های Win+P را بزنید و یا DisplaySwitch.exe را اجرا کنید و نمایشگر مطلوب تان را انتخاب کنید. اگر تنها یک نمایشگر/مانیتور به کامپیوتر وصل است، این برنامه تاثیری نخواهد داشت.


================

8- گرفتن گزارش مصرف برق کامپیوتر لپ تاپ

اگر شما لپ تاپ دارید، می توانید از ماشین حساب بازدهی ویندوز هفت برای گرفتن مقدار زیادی اطلاعات درباره مصرف برق آن استفاده کنید. اگر در راه درست استفاده شود، می تواند در عمر و عملکرد باتری بسیار تاثیر بگذارد. برای اینکار باید برنامه داس در محیط ویندوز (command prompt) را باز کنید. در منوی استارت cmd را سرچ کنید تا داس باز شود. وقتی آیکون داس ظاهر شد، رایت کلیک کنید و به عنوان مدیر کامپیوتر Administrator اجرایش کنید. سپس در خط فرمان powercfg -energy را تایپ و Enter را بزنید. ویندوز 7 سیستم تان را اسکن خواهد کرد و بدنبال راههای برای بهبود بازدهی برق خواهد گشت. سپس نتایج را به صورت یک فایل HTML نشر خواهد کرد که ممولا در پوشه System 32 میباشد. تنها مسیری که به شما میدهد را دنبال کنید تا گزارش تان را پیدا کنید.
=========

9- بازیابی سیستم

استفاده از "احیا سیستم" یا System Restore در نسخه های قبلی ویندوز همیشه مثل یک غمار بوده است. هیچ راهی برای انتخاب کردن اینکه چه برنامه ها و یا درایورهای تحت تاثیر بروند. تنها باید کلیک کنید و ببینید چه می شود! ویندوز 7 متفاوت بوده، روی Computer راست کلیک کنید و ...

Computer > System Protection > System Restore > Next

حالا نقطه ای را که می خواهید استفاده کنید را انتخاب کنید. سپس 'Scan for affected programs' را بزنید و ویندوز به شما خواهد گفت که چه برنامه ها و درایورهایی (اگر اصلا باشد)، با انتخاب این نقطه زمانی پاک و یا بازیابی خواهند شد.

===============


10- تنظیم منطقه زمانی

مدیران سیستم این خط فرمان جدید، tzutil.exe، که به شما اجازه میدهد تا منطقه زمانی از اسکریپت (زیربرنامه) تنظیم می شود، را قدردانی خواهند کرد. اگر می خواهید تا به طور مثال زمان گرینویچ را انتخاب کنید از این خط فرمان استفاده کنید
tzutil /s "gmt standard time"

فرمان "tzutil /g" منطقه زمانی فعلی را نشان میدهد.
فرمان "tzutil /l" تمام مناطق زمانی ممکنه را نشان میدهد.
فرمان "tzutil /?" جزییات چگونگی کارکرد فرمان را نشان میدهد.