استفاده از اینترنت بدون فایروال : تعداد زیادی از کاربران ( خصوصا" کاربرانی که از طریق منزل به اینترنت متصل می شوند ) ، کامپیوتر خود را به مودم متصل و بلافاصله از اینترنت استفاده می نمایند ، بدون این که نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند که خود را در معرض چه تهدیداتی قرار داده اند . هر کامپیوتر متصل به اینترنت می بایست با بکارگیری فایروال ، حفاظت گردد . فایروال ، می تواند بخشی درون مودم / روتر و یا یک دستگاه جداگانه باشد که بین مودم /روتر و کامپیوتر قرار می گیرد و یا یک نرم افزار خاص باشد که بر روی کامپیوتر نصب می گردد (نظیر فایروال ارائه شده به همراه ویندوز XP ) . نصب یک فایروال به تنهائی کافی نبوده و می بایست پیکربندی آن را با رعایت مسائل امنیتی انجام داد .

قصور در اجراء و یا بهنگام سازی نرم افزارهای آنتی ویروس و آنتی spyware : بدون شک ، برنامه های آنتی ویروس دارای یک نقش اساسی به منظور ایمن سازی یک کامپیوتر می باشند . به دنبال نصب اینگونه نرم افزارها ممکن است کاربران با مشکلات خاصی در خصوص اجرای برخی برنامه های کامپیوتری مواجه و یا به منظور نگهداری و بهنگام سازی آنان هزینه های خاصی را متقبل شوند ، ولی مسائل فوق نمی تواند دلایل قانع کننده و منطقی به منظور عدم نصب و بهنگام سازی یک نرم افزار آنتی ویروس بر روی سیستم باشد . برنامه های مخرب که نرم افزارهای آنتی ویروس آنان را به عنوان ویروس ، تروجان و یا کرم ها تشخیص خواهند داد ، علاوه بر این که ممکن است مشکلات خاصی را برای یک سیستم ایجاد نمایند ، می تواند یک شبکه کامپیوتری را نیر با مشکلات عدیده ای مواجه نموده و حتی باعث از کارافتادن سرویس های شبکه گردند .
spyware ، نوع دیگری از تهدیدات فزاینده در عصر حاضر می باشند که بر روی کامپیوتر کاربران و بدون آگاهی آنان نصب و اقدام به جمع آوری اطلاعات و ارسال آنان به یک مکان دیگر می نمایند . برنامه های آنتی ویروس ، اغلب قادر به تشخیص و برخورد مناسب با این نوع برنامه های مخرب نمی باشند ، بنابراین می بایست از یک نرم افزار اختصاصی تشخیص spyware استفاده گردد