ترفند های ویندوز سون هفت 7 Windows



11- تنظیم و واسنجی صفحه نمایشگر

رنگ هایی که شما در صفحه نمایشگرتان میبینید، با توجه به مانیتور، تنظیمات کارت گرافیک، روشنایی و دیگر موارد تغییر می کنند، هنوز بسیاری از کاربران از پروفایل رنگ پیش فرض ویندوز استفاده می کنند. و این به معنای یک عکس دیجیتال است که فکر می کنید بی عیب و نقص میباشد در حالی که از نگاه دیگران بسیار ضعیف معلوم می شود. خوشبختانه ویندوز 7 یک برنامه جادویی تنظیم رنگ نمایشگر بنام Display Colour Calibration Wizard را فراهم کرده است که به شما کمک می کند تا به طور صحیح روشنایی، شفافیت و تنظیمات رنگی را تنظیم کنید. در Start را کلیک کنید و DCCW را تایپ کنید و Enter را بزنید تا آنرا یک امتحان کنید.

=============

12- پاک کردن برنامه های اضافی Windows Live Essentials

با نصب Windows Live Essentials نسخه های جدید Mail, Movie Maker, Photo Gallery و دیگر برنامه ها را بدست می آورید. عالی، اما متاسفانه اجزایی را که ضروری نیستند را دربر می گیرد، اما اگر می خواهید سیستم پاکی داشته باشید، به آسانی این اجزاء اضافی پاک خواهن شد.

اگر در جریان نصب گزینه "Set your search provider" را زدید، به طور مثال Windows Live برنامه Choice Guard را نصب خواهد کرد که ابزاری برای تنظیم صفحه خانگی و موتور جستجوی مرورگرتان میباشد که از دیگر برنامه ها برای تغییر دادن آنها جلوگیری می کند. اگر این برنامه در آینده مشکل ساز شده و تصمیم گرفتید تا Choice Guard را پاک کنید، msiexec /x را تایپ و Enter را بزنید.

Windows Live Essentials برنامه ActiveX Control را اضافه می کند تا به شما فایل های تان را به Windows Live SkyDrive آپلود کنید که باعث می شود، همچنین Windows Live Sign-in Assistant را نصب می کند که مدیریت و عوض کردن بین اکانت های Windows Live را آسانتر میسازد. اگر مطمئن هستید که این دو را نیاز نخواهید داشت، آنها را می توانید از راه کنترل پنل و Uninstall a Program پاک کنید.

=============

13- اضافه کردن پشتیبانی از شبکه به Windows Live MovieMaker

بصورت پیش فرض Windows Live MovieMaker به شما اجازه نمیدهد تا فایل ها از شبکه وارد کنید، ولی با یک ترفند رجیستری سریع این محدودیت را برداشته می شود.
1- Regedit را اجرا کنید.
2- بروید به مسیر
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows Live\Movie Maker,
3- یک متغیر DWORD بنام AllowNetworkFiles را اضافه کنید.
4- مقدار آنرا 1 کنید تا از شبکه پشتیبانی کند.

=============

14- نصب برنامه های XP در ویندوز سون 7 با فعال کردن مد XP

اگر برنامه های قدیمی دارید که دیگر تحت ویندوز 7 اجرا نمی شوند، بنابراین می توانید حالت XP را امتحان کنید که یک نسخه مجازی XP میباشد و در یک پنجره بر روی دسکتاپ تان اجرا می شود. ولی یک مشکل احتمالی بزرگ است که مُـد XP Mode تنها با سیستم هایی کار می کند که مجازی سازی داخلی (AMD-V or Intel VT) دارد و فعال شده باشد. اگر یک CPU (واحد پردازش مرکزی) سازگار دارید، پس تنها مسئله باید فعال کردن این گزینه در بایوس BIOS باشد. اگرچه بعضی از مارک ها از قبیل سونی وایو Sony Vaio، این تنظیمات را بدلیل دلایل امنیتی غیرفعال ساخته اند.

یک راه حل پدیدار شده، ولی کمی ریسک دارد، چرا که باید یک بایت در (Firmware) سفت افزار لپ تان را ویرایش کنید. امیدوار هستم که تاثیرات جانبی غیرمنتظره ای را تجربه نکنید. اگر فکر می کنید که دلیر هستید نگاهی بر Feature Enable Blog کنید، ولی اگر چیزی بد پیش رفت، ما را ملامت نسازید.

راه امن تر آن استفاده از VirtualBox, ابزاری که بر روی پشتیبانی از سخت افزار اسرار نمی ورزد، ولی باز باید یک کپی اصلی XP و یا هر نسخه دیگری از ویندوز که نرم افزارتان به آن نیاز دارد را برای ماشین مجازی آن پیدا کنید.

=============

15- فعال ساختن Wi-Fi (اینترنت بی سیم)

ویندوز دربرگیرنده خصوصیت کم شناخته ای بنام Virtual Wi-Fi است که کامپیوتر یا لپ تاپ تان را به یک مسیریاب کاملا نرم افزار محور تبدیل خواهد کرد. دیگر گیرنده های اینترنت بی سیم در محدوده برد شبکه یا اینترت از قبیل دسکتاپ، لپ تاپ و شاید آی پاد - شما را به عنوان یک شبکه جدید خواهند دید و به مجرد وارد شبکه شدن قادر به اشتراک گذاری اینترنت تان خواهید شد.

این خصوصیت تنها در صورتی کار خواهد کرد که درایور آداپتور بی سیم تان از آن پشتیبانی کند، اگرچه اکثریت نمی کنند. با شرکت ازنده آداپتورتان تماس بگیرید و از نصب آخرین نسخه موجود اطمینان حاصل نمایید تا شانس بیشتری داشته باشید.

وقتی که درایورتان ازآن پشتیبانی کرد، سپس آسانترین راه اینست که ابزار شبکه ای را بگیرید که بتواند Wi-Fi را برای شما نصب کند. مسیریاب مجازی یا Virtual Router رایگان، آسان برای استفاده بوده و باید قادر باشید تا اینترنت تان را به آسانی به اشتراک بگذارید.

===========

16- بازیابی برنامه های قفل شده

اگر برنامه تحت نسخه های قبلی ویندوز قفل میشد، کاری از دست شما برنمی آمد. نسخه 7 ویندوز نتنها می تواند مشکل را تشریح کند بلکه شاید دوبازه برنامه را بدون از دست داده ها بکار اندازد. وقتی کامپیوتر قفل می کند، روی Start کلیک کنید و RESMON را تایپ و لینک را کلیک کنید تا Resource Monitor اجرا شود. برنامه قفل شده تان را در چهارگوش CPU پیدا کنید که باید بصورت قرمز برجسته باشد. رایت کلیک کنید و گزینه Analyze Wait Chain را انتخاب کنید. اگر حداقل دو برنامه را در فهرست می بینید، پایین ترین آن برنامه ای است که برنامه شما را محکم گرفته است. اگر آن جزء حیاتی از ویندوز نیست و یا هر چیز حساس دیگری، هر برنامه فعال دیگری را ذخیره کنید. کادر پهلوی این برنامه را تیک بزنید و End Process را کلیک کنید، و برنامه قفل شده شما باید دوباره به کارکردن برگرد.
================

17- برگرداندن برنامه هایی که ناگهان قطع و خراب می شوند با Fault-Tolerant Help

ویندوز 7 شامل یک خصوصیت جدید بنام Fault-Tolerant Help و یا FTH است که تکنولوژی هوشمندی میباشد که بدنبال برنامه های بی ثبات است و آنهایی را که ممکن است به خاطر مشکلات حافظه ای قطع و خراب شوند، کشف می کند و راه حل های زیادی را به طور همزمان بکار میبندد تا به ترمیم آن کمک کند. اگر این تلاش ها کار کردند که خوب، اگر نه این تلاش ها قطع می شوند و دیگر برای آن برنامه بکار گرفته نخواهند شد.

در حالی که به طور تئوری، بسیار مناسب است ممکن است شما همچنان سردرگم بمانید. زیرا که بعضی از برنامه ها گاهی اوقات خراب می شوند و بدون هیچ دلیل واضحی از سر کار می کند. اگر می خواهید بدانیدکه برنامه FTH در کامپیوترتان کار می کند یا نه:

1- Regedit را اجرا کنید.
2- بروید به
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\FTH
3- هر برنامه ای که در حال حاضر توسطHTF محافظت می شود در متغیر State لیست خواهد شد.

=====================

18- عوض کردن خودکار پرینتر پیش قرض تان

موقیعت یاب چاپگر هوشمند ویندوز 7 به شما اجازه میدهد تا سیستم عامل شما به صورت اتوماتیک پاپگرهای پیش فرض شما را در هنگام انتقال از شبکه ای به شبکه دیگر تغییر میدهد. برای اجرای آن، در منوی Srart کلمه Devices را تایپ و لینک Devices and Printers را کلیک کنید. یک چاپگر را انتخاب و Manage Default Printers را بزنید (این گزینه تنها برای کامپیوترهای همراه مثل لپ تاپ، نوت بوک دیده می شود). سپس گزینه "Change my default printer when I change networks" را انتخاب کنید. باز شبکه و چاپگر پیش فرض تان را که می خواهید استفاده کنید را انتخاب و Add را کلیک کنید. همین کار را برای دیگر شبکه های موجود انجام دهید و پرینتر پیش فرض را برای هر کدام انتخاب کنید. از این به بعد، در هنگامی که به یک شبکه جدید متصل می شوید، ویندوز 7 فهرست چاپگرهای پیش فرض را چک می کند و آنی را که شما انتخاب کرده اید تنظیم خواهد کرد.

===========

19- پیدا کردن گزینه ها و ابزار ها در کنترل پنل ویندوز 7

ویندوز 7 کنترل پنل را مقداری تغییر داده است، ولی پیدا کردن تمام برنامه ها و گزینه ها در کنترل پنل بسیار سخت شده است. کسانی که بازهایی کامپیوتری تعققیب می کنند حتما با رمزهای تقلب آشنا هستند از جمله تقلب God Mode که با فعال شدن آن جنی می شوید از هر مانعی مثل دیوار عبور می کنید. همچین حالتی در ویندوز 7 است، ولی مثل جنی شدن در بازیها، گرچه دسترسی آسانتری را به هر چیزی که نیاز دارید به شما میدهد. برای امتحان کردن این حالت، پوشه جدیدی بنام زیر بسازید.
avaxnet.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

نام فولدر حتما باید بصورت بالا بوده، اگر چه پرانتزها بعد از Enter زدن ناپدید خواهند شد. حالا اگر بر روی این پوشه دابل کلیک کنید، این پوشه عملکردهای بخش هایی زیر و دیگر قسمت ها را که بالغ بر 260 گزینه خواهند بود، نشان خواهد داد:
Action Centre, the Network and Sharing Centre, Power options, troubleshooting tools, user accounts


================

20- راست کلیک در ویندوز 7

در نگاه اول ظاهرا مثل ویندوز ویستا به نظر میرسد. ولی راه ساده ای برای دیدن تفاوت ها است. روی هر چیزی راست کلیک کنید.

یک جای خالی در دسکتاپ را راست کلیک کنید، به طور نمونه، یکی از مدخل های راست کلیک انتخاب وضوح نمایشگر و یا همان screen resolution است. دیگر نیازی به آدرس دادن از پنجره تنظیمات نمایشگر نیست.

روی پنجره ویندوز اکسپلورر در نوار وظیفه Taskbar راست کلیک کنید تا دسترسی سریعی به پوشه های رایج Documents, Pictures و غیره پیدا کنید. و اگر از مرورگر وب اکسپلورر استفاده نمی کنید، احتمالا آیکون آنرا را بصورت دائم بر روی نوار وظیفه نمی خواهید. روی آیکون اینترنت اکسپلورر راست کلیک و گزینه Unpin this program from the taskbar را انتخاب کنید و سپس در عوض، برنامه مرورگر محبوب Firefox را نصب کنید.


==============

21- نمایش اسلاید در زمینه دسکتاپ

ویندوز 7 دربرگیرنده چند والپیپر یا عکس پیش زمینه بسیار جذاب است، و انتخاب بهترین آنها همیشه کار آسانی نیست. پس چرا چندتا عکس پییش زمینه را انتخاب و به ویندوز اجازه نمایش آنها بصورت اسلاید ندهید؟ در یک جای خالی بر روی دسکتاپ راست کلیک بعد Personalise و سپس Desktop Background را انتخاب کنید. حالا Ctrl را گرفته و عکس ها را انتخاب کنید. سپس انتخاب کنید تا هر چند وقت (بین هر یک روز تا هر 10 ثانیه) عکس ها تغییر کنند. اگر می خواهید عکس ها بصورت پراکنده نمایش داده شوند، گزینه Shuffle را انتخاب کنید. و در پایان گزینه Save Changes را کلیک کنید و از نمایش اسلاید لذت ببرید.


-------==================

22- تغییر عکس صفحه خوش آمدگویی Welcome

تغییر صفحه لاگ این Logon ویندوز در گذشته شامل هک های خطرناک احتمالی بود. ول در ویندوز 7، این کار آسان شده است. در Regedit بروید به مسیر ذیل
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Authentication\LogonUI\Background
در اینجا متغیر DWORD که بنام OEMBackground را دابل کلیک کنید و مقدار آنرا 1 بدهید. اگر چنین متغیری نیست، آنرا ایجاد کنید.

حالا یک عکس پیش زمینه را انتخاب کنید. اطمینان حاصل نمایید که حجم آن کمتر 256KB باشد و با نسبت صفحه نمایش شما در هنگام کشیدن و بزرگ کردن عکس هماهنگ می شود. سپس، این عکس را در پوشه زیر بچسبانید
%windir%\system32\oobe\info\backgrounds
اگر پوشه های info\backgrounds موجود نیستند، خودتان آنها را ایجاد کنید. نام عکس را به backgroundDefault.jpg تغییر دهید. کامپیوتر را ریبوت کنید و حالا باید صاحب یک عکس سفارشی باشید.


=============

23- منوی راست کلیک قدیمی نوار وظیفه Taskbar ویندوز بر روی ویندوز 7

بر روی یکی از دکمه های (آیکون برنامه ها) نوار وظیفه راست کلیک کنید، گرچه یک منو را می بینید که یک خصوصیت سودمند جدید است، ولی اگر می خواهید دسترسی به گزینه های قدیمی دیگر مثل کوچک کردن، بزرگ کردن پنجره، انتقال و ... داشته باشید، به شما چندان کمک نمی کند. خوشبختانه راه بسیار آسانی وجود دارد تا متن منوی قدیمی را دوباره بدست بیاورید - فقط کافیست تا Ctrl + Shift را با هم بگیرید و همزمان روی دکمه ای بر روی نوار وظیفه راست کلیک کنید.

=================

24- خلوت کردن فضای صفحه نمایشگر

نوار وظیفه جدید در ویندوز 7 مثل یک ابزار سکوی پرتاب سریع کار می کند که می تواند هر تعداد میانبر برنامه های را که بخواهید در آن شامل کنید - روی برنامه ای راست کلیک و گزینه Pin To Taskbar را انتخاب کنید. و این کار بسیار خوب است مگر به جز اشغال کردن فضای صفحه بیشتر از انکه مایل دارید. برای جمع کردن آن به یک اندازه قابل اداره تر، روی نوار وظیفه راست کلیک کنید و ...
Properties > Taskbar > Use small icons > OK

============

25- برگرداندن نوار وظیفه ویندوز 7 به شکل قدیمی


ویندوز 7 دکمه های نوار وظیفه را طوری با هم ترکیب نموده است که فضای کمتری مصرف می شود، ولی تشخیص دادن اینکه آیا دکمه آیکون برنامه ای نشان دهنده برنامه فعالی است و یا تنها میانبر آنست؟ مشکل شده است. اگر ترجیح میدهید تا روش سنتی تری را استفاده کنید، پس روی نوار Taskbar کلیک کنید. گزینه Properties را انتخاب و گزینه های Taskbar Buttons را به "Combine when taskbar is full" تنظیم نمایید. حالا شما دکمه های مجزا و واضحی برای برنامه های درحال اجرا خواهید داشت و تشخیص آنها بسیار آسانتر خواهد شد.
===============