نصب و uninstall برنامه های مختلف خصوصا" نسخه های beta :
تعداد زیادی از کاربران کامپیوتر تمایل دارند که از آخرین فن آوری ها و نرم افزارهای موجود استفاده نمایند . این گروه از کاربران، همواره اقدام به نصب نسخه های جدید نرم افزارها بر روی سیستم خود می نمایند . نسخه های beta معمولا" رایگان می باشند و این فرصت را در اختیار کاربران علاقه مند قرار می دهند که قبل از ارائه نسخه نهائی که اکثر کاربران با آن کار خواهند کرد ، با ویژگی ها و پتانسیل های آن آشنا شوند . همچنین ، امروزه می توان نرم افزارهای shareware و freeware متعددی را در اینترنت یافت که کاربران علاقه مند و کنجکاو را ترغیب به دریافت و نصب آنان بر روی سیستم بدون توجه به مسائل امنیتی می نماید .
به موازات افزایش تعداد نرم افزارهای نصب شده و یا متعاقب آن uninstall کردن آنها ، احتمال بروز مشکلات متعددی برای کاربران وجود خواهد داشت . حتی در صورتی که نرم افزارهای اشاره شده قانونی باشند ، با نصب و uninstall آنها ، ممکن است برای ریجستری مشکل ایجاد گردد چراکه تمامی برنامه های uninstall قادر به حذف تمامی تنظمیات انجام شده در ریجستری نمی باشند. مشکل فوق ، در نهایت کند شدن سیستم را به دنبال خواهد داشت .
پیشنهاد می گردد ‌، صرفا" برنامه هائی را که ضرورت استفاده واقعی از آنان احساس و از عملکرد آنان اطمینان حاصل شده است را بر روی سیستم نصب نمود. همچنین ، می بایست تعداد دفعات نصب و uninstall نرم افزار را به حداقل مقدار ممکن رساند


پرکردن فضای ذخیره سازی هارد دیسک و تقسیم آن به بخش های مختلف (fragmentation) : یکی از نتایج نصب و uninstall کردن برنامه ها و یا اضافه و حذف داده ، fragmentation دیسک است . علت بروز مشکل فوق به ماهیت و روش ذخیره اطلاعات برمی گردد . در یک دیسک جدید ، از بخش های پیوسته و پشت سرهم ( موسوم به کلاستر ) در زمان ذخیره یک فایل استفاده می گردد . در صورتی که اقدام به حذف فایلی گردد که پنج کلاستر را اشغال کرده است و در ادامه فایل جدیدی را ایجاد نمائیم که به هشت کلاستر جهت ذخیره شدن نیاز داشته باشد ، پنج کلاستر اولیه به آن اختصاص داده شده و سه کلاستر دیگر از بخش دیگری بر روی دیسک به آن اختصاص داده می شود . بدین ترتیب ، اطلاعات موجود در فایل در دو مکان متفاوت ذخیره می گردند . در ادامه و به منظور دستیابی به فایل ، هدهای هارد دیسک می بایست با قرار گرفتن در مکان های مختلف اقدام به بازیابی اطلاعات یک فایل نمایند . بدین ترتیب ، سرعت دستیابی به فایل کاهش و در صورتی که فایل اشاره شده مربوط به یک برنامه باشد ، سرعت آن برنامه نیز کاهش خواهد یافت .
برای استفاده از برنامه disk defragmenter در ویندوز می توان از مسیر Programs | Accessories | System Tools برنامه را فعال و یا از سایر برنامه های موجود استفاده نمود . برنامه های فوق با سازماندهی مجدد فایل ها ، آنها را حتی المقدور در مکان های پشت سرهم قرار خواهند داد . بدین تریتب ، سرعت دستیابی به اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد دیسک افزایش خواهد یافت


باز کردن تمامی ضمائم همراه نامه های الکترونکیی :
فایل های ضمیمه ارسالی همراه یک email می تواند مشکلات امنیتی متعددی را برای کاربران ایجاد نماید. حذف اطلاعات موجود بر روی سیستم و یا ارسال ویروس برای افرادی که آدرس آنان در لیست تماس می باشد از جمله مشکلات فوق می باشد . متداولترین فایل های ضمیمه خطرناک ، فایل هائی اجرائی (فایل هائی که توان اجرای کد را دارند) با انشعاب exe . و یا cmd . می باشند . فایل هائی که خود توان اجرای مستقیم را ندارند نظیر فایل های doc . برنامه word و یا فایل های xls . برنامه اکسل ، نیز می توانند حاوی کدهای مخرب باشند . اسکریپت ها ( Vbscript ,javaScript و فلش ) نیز مستقیما" اجراء نمی شوند ولی می توانند توسط سایر برنامه ها اجراء شوند .
برخی از کاربران این تصور را دارند که فایل های متن با انشعاب txt . و یا فایل های گرافیکی (gif, .jpg, .bmp .) ایمن می باشند ولی همواره اینچنین نخواهد بود . انشعاب یک فایل می تواند جعل شود و مهاجمان از تنظیمات پیش فرض ویندوز که انشعاب فایل های متداول را نمایش نمی دهد ، سوء استفاده نمایند . به عنوان نمونه ، فایل greatfile.jpg.exe که انشعاب واقعی آن مخفی است به صورت greatfile.jpg نمایش داده خواهد شد و کاربران فکر می کنند که فایل فوق یک فایل گرافیکی است ولی در واقع یک برنامه مخرب است .
کاربران کامپیوتر می بایست صرفا" در مواردی که انتظار دریافت یک email به همراه ضمیمه مورد نظر را از یک منبع تائید شده و در آن زمان خاص دارند ، اقدام به بازنمودن فایل های ضمیمه نمایند . حتی در صورتی که یک نامه الکترونیکی به همراه فایل ضمیمه ای را دریافت می نمائید که نسبت به هویت ارسال کننده آن هیچگونه تردیدی وجود ندارد ، این احتمال وجود خواهد داشت که آدرس فوق توسط مهاجمان جعل و یا توسط کامپیوتری آلوده به ویروس و بدون اطلاع صاحب آن ارسال شده باشد


کلیک بر روی هر چیز :
باز نمودن فایل های ضمیمه تنها نوع کلیک بر روی موس نمی باشد که می تواند مشکلات امنیتی متعددی را برای کاربران ایجاد نماید . کلیک بر روی لینک موجود در یک نامه الکترونیکی و یا صفحه وب نیز می تواند کاربران را به سمت یک وب سایت مخرب هدایت نماید . در این نوع سایت ها ، احتمال انجام هرگونه عملیات مخربی وجود خواهد داشت . پاک کردن هارد دیسک ، نصب یک backdoor که به مهاجمان این امکان را خواهد داد تا کنترل یک سیستم را بدست بگیرند ، نمونه هائی در این زمینه می باشد .
کلیک بر روی لینک های نامناسب ، می تواند کاربران را به سمت یک وب سایت نامناسب نظیر سایت های پرونوگرافی ، موزیک ها و یا نرم افزارهای سرقت شده و سایر محتویاتی که ممکن است برای کاربران مشکلاتی را به دنبال داشته باشد ، هدایت نماید . قبل از کلیک بر روی یک لینک ، می بایست نسبت به عواقب آن فکر کرد و هرگز جذب پیام های اغواکننده نگردید